Hoppa till textinnehållet

Tips!

  1. Om du saknar säkerhetsdosa eller annat aktivt BankID

    Om du saknar dosa eller annat aktivt BankID - till exempel Mobilt BankID på annan enhet - är du välkommen att besöka ett bankkontor. Vi hjälper dig att beställa ett Mobilt BankID och komma igång.

    Beställ Mobilt BankID på ett bankkontor

  2. Du förnyar BankID genom att beställa ett nytt

    Har du fått en signal om att ditt Mobila BankID håller på att gå ut? Eller har det spärrats? I så fall skaffar du ett helt nytt. Det finns alltså inget annat sätt för att "förnya" eller uppdatera ditt befintligt Mobila BankID. 

Ladda ner BankID-appen

Du laddar ner BankID-appen, även kallad BankID säkerhetsapp, från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.

Ny mobil, QR-kod och BankID på dator

Utökat BankID - utökad användning av Mobilt BankID

Nya betalningsmottagare och höjd Swishgräns

För att kunna lägga till nya betalningsmottagare, autogiron eller höja Swish-gränsen behöver du en så kallad utökad användning av Mobilt BankID. Utökat BankID aktiverar du med Digital ID-kontroll (pass/nationellt ID), dosa eller kodkort.

Hjälp med Mobilt BankID?

Kolla igenom vår lista med frågor och svar om Mobilt BankID eller chatta med vår virtuella assistent. 

Mobilt BankID - vanliga frågor och svar

Kostnadsfritt Mobilt BankID

Du betalar inget för att skaffa Mobilt BankID. Det enda som kan tillkomma är kostnaden för eventuell datatrafik när du använder tjänsten.

Om ditt BankID spärrats

Om ditt BankID spärrats av någon anledning så behöver du beställa ett nytt.

Hjälp med BankID?

Om du vill få hjälp med BankID är du välkommen att chatta med vår virtuella assistent eller ringa oss.

Illustration: Person med headset och dator

Mobilt BankID - en värdehandling

Det är viktigt att komma ihåg att Mobilt BankID är en personlig värdehandling, precis som ditt pass och ditt körkort. Mobilt BankID är en e-legitimation och ska alltid behandlas på ett säkert sätt, lämna aldrig ut dina uppgifter till någon.

Illustration: dokument