Sparbankerna upplevs som de mest hållbara bankerna när kunderna får välja

19 september 2024

Återigen får Sparbankerna bästa betyg av sina privatkunder. Denna gång för hållbarhet. Det är Svenskt kvalitetsindex (SKI) som har tagit tempen på bankernas hållbarhet. Tidigare i veckan toppade Sparbankerna även i högst kundnöjdhet – både av privat- och företagskunder. Även den genomförd av SKI.

Sparbankerna toppar rankingen bland privatkunderna när det gäller bankernas hållbarhetsarbete. Företagskunderna placerar Sparbankerna som god tvåa i hållbarhet.

Svenskt Kvalitetsindex, som gör studien, noterar en ökande trend av hållbarhetens och samhällsansvarets betydelse, särskilt inom vissa kundsegment. För stora företag har bankens hållbarhetsarbete större betydelse, liksom för aktiva kunder med flera engagemang hos sin bank.

SKI:s hållbarhetsindex är baserat på kundernas upplevelser. Noterbart för året är att kännedomen markant har förbättrats bland privatkunderna där de ger Sparbankerna högst betyg.

– Oerhört sporrande att Sparbankerna ännu en gång får högst betyg av kunderna. Nu i hållbarhet och tidigare i veckan i kundnöjdhet. Betyg som förpliktigar. Sparbanksidén är hållbar och vi har jobbat i samma anda i över 200 år. Min bedömning är att framgången bottnar i att vi följer med i utvecklingen och lyssnar mycket på våra kunder runt om i landet, säger Björn Elfstrand, VD på Sparbankernas Riksförbund.

Årets ranking visar att den lokala anknytningen är fortsatt viktig för kunderna. Även om begreppet hållbarhet kan ha olika betydelse, är betygen relativt jämnt fördelade mellan olika åldersgrupper, förutom bland de yngsta kunderna som tenderar att både vara mer informerade och ge sin bank högre betyg.

Sveriges Sparbanker jobbar för en hållbar utveckling genom att främja social, etisk, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Social genom engagemang i samhället på lokal nivå. Etisk och miljömässig genom att erbjuda tjänster och produkter som gör gott för människor och miljön, samt stötta lokala initiativ. Ekonomisk genom att hjälpa kunderna till en bättre ekonomi.

– Med rätt kunskap kan människor och företag ta hållbara beslut. Vi utbildar unga i privatekonomi och erbjuder rådgivning till alla kunder där hållbarhet är en viktig fråga. Att motverka bedrägerier och penningtvätt är också viktigt för ett hållbart samhälle, säger Björn Elfstrand.