Hoppa till huvudinnehåll

Sparbankerna bäst igen – kundfavorit för sjätte året i rad

15 september 2025

Sparbankerna fortsätter att befästa sin särställning i banksverige. För sjätte året i rad säger Sveriges bankkunder att Sparbankerna är bäst på att ta hand om sina kunder. Kundnöjdheten för Sparbankerna hamnar i årets mätning på 74,6 procent bland privatkunder och 72,6 procent bland företagskunderna. Det är långt över branschsnittet i båda kategorierna.

Det är Svenskt kvalitetsindex, SKI, som återigen har frågat landets bankkunder om hur de upplever sin bank och det bemötande de får av banken. I undersökningen svarar kunderna själva på frågorna och sätter betyg.

Sparbankerna har de överlägset högsta siffrorna, både bland privatkunder och företagskunder. Trenden bland privatmarknaden är att de små och medelstora bankerna kommer bäst ut. Här ligger Sparbankerna etta med 74,6 procent. Även på företagssidan toppar Sparbankerna med 72,6 procent. Här följs de av storbankerna, som samtliga ligger flera procentenheter efter.

Sverige har 55 Sparbanker med cirka 190 kontor över hela landet. Ett vinnande koncept som funnits i över 200 år. En femtedel av alla svenskar – drygt två miljoner – är kunder i Sparbankerna. Svenskt kvalitetsindex skriver i en kommentar till årets undersökning att ”den långa trenden att kunder uppskattar lokal närhet håller i sig”.

– Vi ser det här som ytterligare ett bevis på att vi fortsätter göra rätt saker för våra kunder runt om i landet. Vi känner en enorm stolthet att Sparbankerna år efter år får så höga betyg. Det är både en glädje och en förpliktelse att fortsätta sätta kunden i första rummet, säger Björn Elfstrand, vd i Sparbankernas Riksförbund.

Sparbankskunderna tycker det är viktigt att delar av vinsten återinvesteras i olika samhällsområden lokalt. Hela 75 procent av kunderna håller med om detta. Över 90 procent (91,8) svarar att de är ”mycket nöjda” med sin lokala bankkontakt. Bedrägerier och bedrägeriförsök har blivit allt vanligare mot bankkunder. När Sparbankskunderna ska gradera hur nöjda de är med bankens agerande i dessa frågor är betyget 81,6.

– Kunder i hela landet är stolta över att delar av bankens vinst återinvesteras i det lokala samhället. Det bygger samhörighet. Det är också givande att bankernas arbete mot bedrägerier får så högt betyg från kunderna, säger Björn Elfstrand.