Ett premieuppehåll innebär att du gör ett uppehåll i pensionssparandet under en period men fortsätter att betala premien för riskförsäkringarna som då fortsätter att gälla. På det sättet kan du dra ner lite på kostnaderna under en period men ändå behålla tryggheten om du skulle råka ut för en olycka eller bli långvarigt sjuk.

  • Uppehåll kan du normalt göra i maximalt 12 månader under en 36 månaders period.
  • På grund av rådande situation är det möjligt att få förlängt premieuppehåll i sparandet även om du redan har haft ett uppehåll på totalt 12 månader.
  • Om du som arbetsgivare vill göra premieuppehåll för dina anställda så behöver ni först vara överens och premieuppehållet godkännas av de anställda. 
  • Vi informerar de anställda om att ett premieuppehåll har registrerats i försäkringen.

Registrera nytt eller föräng premieuppehåll

Om du vill registrera premieuppehåll gör du det enklast i internetbanken. Gå in under fliken Spara/placera  i internetbanken företag – välj Pensionsplan. Klicka på knappen ”anmäl premieuppehåll” och registrera ärendet.

Om du vill ansöka om ett förlängt premieuppehåll fyller du i en blankett för ansökan om en ny period.

Ansökan om premieuppehåll (pdf)

Fler pensions- och försäkringslösningar