Hoppa till textinnehållet

Anmäl konto till kontoregistret & lös in avi

När du anmäler ditt konto till vårt kontoregister får du utbetalningar från företag, kommuner och myndigheter, till exempel CSN, direkt till ditt konto. Pengarna betalas ut via Swedbanks lön- och utbetalningssystem (SUS). Du kan även lösa in din avi som du fått hem i brevlådan.

Anmälan online

Se om ditt konto redan är anmält

Se om ditt konto är anmält i internetbanken/Serviceportalen

1. Klicka på ”anmäl konto till kontoregistret” ovan
2. Efter inloggning visas befintligt anslutet konto
3. Om konto saknas eller du vill ändra kontoanslutning, lägg till ditt konto.

Se om ditt konto är anmält i appen

1. Logga in i din app hos Swedbank eller sparbank

2. Klicka på Kundservice via menyn högst upp till höger

3. Klicka på "Chatta med oss" i mitten av sidan

4. Skriv in sökordet "Kontoanmälan"

Så anmäler du ditt konto till kontoregistret

Du saknar BankID

Du som inte har BankID kan göra din kontoanmälan, med ID-kort, på något av våra kontor.

Du är under 18 år

Du som inte har fyllt 18 år kan göra din kontoanmälan, tillsammans med en förälder/vårdnadshavare, på något av våra kontor.

Du har konto i utländsk bank

Vill du anmäla ditt konto i en utländsk bank kan du göra det på något av våra kontor. Men kontrollera först att företaget du ska få pengar från kan göra utlandsbetalningar.

Vanliga frågor och svar om anmälan till kontoregistret

  • Privatperson med svenskt personnummer, och som är över 18 år kan göra en kontoanmälan digitalt här på vår webbsida. Se Instruktion
    Kontoanmälan kan även göras via besök på ett kontor hos Swedbank/Sparbankerna.
     

  • Nej, du behöver inte vara kund hos oss. Du kan ha kontot i vilken svensk bank som helst.

  • Ja. Du behöver anmäla ditt konto till vårt kontoregister för att det ska bli aktivt för insättningar - även om du redan är kund hos oss. 

  • Du anmäler ditt konto i internetbank eller i serviceportalen, logga in via ”anmäl konto till kontoregistret” ovan. När du loggat in visas din befintliga kontoanslutning, om du vill ändra välj att lägga till nytt konto. Det gamla kontonumret ersätts automatiskt av det nya.

  • Kontoanmälan för dödsbo kan endast göras på ett Swedbank- eller sparbankkontor av företrädare för dödsbo (dödsbodelägare). För att kontoanslutning ska fungera måste dödsboet stå som ägare av kontot.

  • Nej, det tas inte ut någon avgift när du gör en kontoanmälan.

  • Du anmäler ditt konto i internetbank eller i serviceportalen, logga in via ”anmäl konto till kontoregistret” ovan. Clearing-, konto- och plusgironummer skrivs i en rak följd utan bindestreck, punkter eller mellanslag. Swedbank och sparbankerna har fem siffror i clearingnumret - övriga banker fyra siffror. Clearingnummer anges inte för personkonto i Nordea.

  • Nej. Arbetsgivare, företag och andra banker kan inte anmäla privatpersoners konton. Kontoanmälan ska göras av dig personligen. 

  • God man kan hjälpa sin klient att göra en kontoanmälan på ett Swedbank- eller sparbankskontor. För att kontoanslutning ska fungera måste klienten/mottagaren stå som ägare av kontot. Det är alltså inte möjligt för en god man att anmäla ett konto som inte tillhör den person som utbetalningarna kommer att avse.
     

  • Nej, det går inte. Du kan endast göra en kontoanmälan med BankID, Mobilt BankID (oberoende av bank) och säkerhetsdosa (gäller kund i Swedbank/Sparbank).

  • Detta kan bero på att:

     

    1) du har anmält kontot för nära utbetalningsdatumet.

    2) utbetalaren använder ett eget kontoregister. I dessa fall måste du anmäla ditt konto till utbetalaren. Exempel är Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. 

    Försäkringskassan - Mina sidor

    Pensionsmyndigheten - Mina sidor

     

  • Om du är kund hos oss så skaffar du - kostnadsfritt - Mobilt BankID i internetbanken. Med Mobilt BankID kan du legitimera dig digitalt, till exempel när du ska göra en kontoanmälan.

    Skaffa Mobilt BankID

     

    Är du kund hos annan bank så kontakta denna bank för information om hur du gör. 

  • Nej, det går inte. Du kan endast göra en kontoanmälan med BankID, Mobilt BankID och Telias e-leg.

    Telias e-legitimation (telia.se)

Frågor och svar om att lösa in avi online